نکاتی برای داشتن ارائه برخط بهتر

سرعت اینترنت برای همگان خوب نیست. سرعت اینترنت در کنترل ما نیست اما کارهای دیگری می‌توان کرد تا در این شرایط هم بشود جلسات مجازی بهتری داشت. چند پیشنهاد را در این جا مطرح می‌کنم.

همه‌گیری کرونا شرایطی را در سراسر دنیا تحمیل کرده است که شاید شیوه استفاده ما از فناوری برای امروز مختلف در زندگی‌مان را برای همیشه دگرگون سازد. یکی از تاثیرات این بیماری، لغو شدن بسیاری جلسات حضوری بوده است. اما بسیاری از برنامه‌ها به جای لغو، به سمت برگزاری مجازی و برخط رفته‌اند.

برگزاری برخط به شدت متاثر از سرعت اینترنت است. نه فقط در ایران بلکه در بسیاری کشورها از جمله کشورهای پیشرفته، همگان به اینترنت با کیفیت و پر سرعت دسترسی ندارند. همین امر باعث می‌شود همگان نتوانند تجربه‌ای خوب را در جلسات مجازی تجربه کنند. با این وجود، می‌توان با به کار بستن راه‌کارهایی، کیفیت برگزاری جلسات را افزایش و احتمال اختلال در برگزاری را کاهش داد.

نکاتی که اینجا فهرست می‌کنم بیشتر مربوط به استفاده از برنامه بیگ‌بلوباتن (BigBlueButton) می‌شود اما این نکات باید تقریبا همه بسترها مرسوم برگزاری کلاس‌های مجازی نیز قابل اعمال باشند.

از اسلاید استفاده کنید

در بسیاری موارد افراد برای ارائه خود، صفحه‌شان را به اشتراک می‌گذارند. این کار باعث می‌شود حجم زیادی اینترنت مصرف شود. به اشتراک گذاشتن اسلاید به جای صفحه نه تنها حجم مصرفی ارائه‌دهنده بله حجم مصرفی مخاطبین را نیز کاهش می‌دهد. این امر، به خصوص برای ارائه‌هایی که مخاطبان برخط زیادی دارند یا اینترنت دچار اختلال و کاهش سرعت است می‌تواند به میزان زیادی مانع ایجاد اختلال در برگزاری جلسه شود.

خوش‌بختانه برنامه بیگ‌بلوباتن این امکان را فراهم می‌کند که شخص ارائه‌دهنده، اسلاید خود را بارگذاری و به اشتراک بگذارد. فقط توجه داشته باشید که اسلایدها را باید پیش از بارگذاری، در قالب PDF ذخیره کنید. در غیر این صورت، ممکن است قلم و ترکیب اسلایدها به هم بریزد. و پیشنهاد هم می‌کنم که حین بارگذاری اسلاید، امکان بارگیری را برای مخاطبین فعال کنید. به این ترتیب افرادی که سرعت اینترنت‌شان پایین است می‌توانند اسلاید را دریافت و جلسه را فقط به صورت صوتی دنبال کنند. این امکان از طریق فعال کردن گزینه صرفه‌جویی در مصرف اینترنت در بخش تنظیمات قابل دسترس است.

ویدئوی توضیحات را پیش از جلسه ضبط و منتشر کنید

در صورتی که ضرورت دارد موضوع ارائه به صورت ویدئویی توضیح داده شود، سعی کنید ویدئوی آن را لااقل یک روز پیش از جلسه ضبط و منتشر کنید. این کار به مخاطبین اجازه می‌دهد تا پیش از جلسه فیلم را ببینند و با آمادگی بیشتری به جلسه بیایند. این کار همچنین باعث می‌شود حین جلسه نیازی به پرداختن به جزئیات نباشد. در نتیجه می‌توانید در طول جلسه، تنها نکات کلیدی را به صورت اسلاید یادآوری کنید. باقی جلسه هم می‌تواند به پرسش و پاسخ اختصاص یابد.

در پخش ویدئویی، وول نخورید :)

اگر به هر دلیل مجبورید تمام یا بخشی از ارائه را به صورت ویدئویی عرضه کنید تدابیری اتخاذ کنید که حجم ویدئو بی جهت زیاد نشود. شیوه کدگذاری ویدئوها (که باعث کاهش حجم‌شان می‌شود) به شیوه است که به تغییرات حساس هستند. هر چه تغییرات کم‌تر باشند، کدگذاری بهتر و حجم ویدئو کم‌تر می‌شود. برای این منظور به این نکات دقت کنید:

  • ابعاد صفحه نمایش را کاهش دهید. دیدن تصویر روی صفحه 4K یا حتی تمام HD لذت بخش است اما تصویری که از آن باید به مخاطب برسد هم حجیم می‌شود. افزون بر این به دلیل نیاز به پخش در ابعاد کوچک‌تر، احتمالا متن‌ها و جزئیات برای مخاطبان قابل تشخیص نخواهند بود.
  • اگر می‌توانید، تنها همان پنجره‌ای را که نیاز به توضیح دارد به اشتراک بگذارید. اگر این پنجره را می‌توانید کوچک کنید، حتما این کار را انجام دهید.
  • از جابجایی مدام بین پنجره‌ها و تکان دادن‌شان تا حد ممکن خودداری کنید. اگر نیاز به جابجایی بین دو پنجره است، سعی کنید آن‌ها را به صورت افقی کنار هم در صفحه قرار دهید. این کار نیاز به پرش از یک پنجره به پنجره دیگر را رفع می‌کند.
  • از شفاف کردن پنجره‌ها بپرهیزید. این کار باعث می‌شود نه تنها تصویر خود پنجره بلکه تصویر پنجره‌های زیر آن و یا تصویر پس‌زمینه نیز به جزئیات صفحه افزوده شوند. این یعنی افزایش احتمال تغییر در جزئیات و در نتیجه افزایش حجم ویدئو
  • اگر پس‌زمینه‌تان زیاد دیده می‌شود، از پس‌زمینه‌ای ساده استفاده کنید.

اگر ارائه‌تان به شکلی است که نمی‌توانید موارد بالا را رعایت کنید، احتمالا اصلا ویدئویی ارائه ندهید. به راه‌کار دوم (ضبط ویدئو پیش از جلسه) فکر کنید.